Vanliga frågor från våra kunder


  1. Kan endast företag eller även privatkunder beställa?

    Både företag och privatkunder kan beställa hos engelbert strauss. I och med beställningen förbinder du dig att varorna beställs för användning inom ditt eget företag, yrke, kommersiell eller offentlig verksamhet, eller för tjänstearbete.

  2. Behöver jag ett kundnummer när jag vill registrera mig?

    Som ny kund behöver du inget kundnummer för den personliga registreringen. Så snart du har angett dina uppgifter i registreringsformuläret får du ditt användarnamn och lösenord via E-Mail. Kundnumret får du tillsammans med den första leveransen och står på fakturan.

  3. Kan jag handla hos engelbert strauss även utan ett kundnummer?

    Ja naturligtvis. Du kan även handla hos oss utan kundnummer, om du är ny kund och ännu inte har fått något kundnummer eller har tappat bort ditt kundnummer. Välj produkterna, lägg dem i varukorgen och genomför beställningen steg för steg.

  4. När och hur får jag mitt kundnummer?

    Kundnumret får du tillsammans med den första leveransen och det står på fakturan.

  5. Måste jag registrera mig?

    Nej, en registrering är inte nödvändig. Du kan fortsätta handla i onlineshopen. Men en personlig registrering ger många fördelar (se 8).

  6. Hur får jag mitt lösenord?

    Vi skickar lösenordet via E-Mail inom kort tid efter registreringen i vår onlineshop.

  7. Vad ska jag göra om jag har glömt mitt lösenord?

    Välj ”Glömt lösenordet?” i inloggningsfönstret. Ange e-postadressen som hör till ditt kundkonto i motsvarande fält. Vi skickar sedan via E-Mail en personlig länk till vår webbsida, där du lätt kan skapa ett nytt lösenord.

  8. Vilka fördelar har jag om jag registrerar mig?
    • tidsbesparing vid beställningen
    • beställningshistorik och paketspårning
    • skapa och hantera kom-ihåglistor
    • Newsletter-service
    • ett konto – flera användare

      Utförlig information om detta tema hittar du i hjälpen.
  9. Hanteras mina uppgifter på ett säkert sätt?

    I och med registreringen uppstår inga extra kostnader och du har inga åtaganden. Kundnumret och det personliga lösenordet skyddas mot obehöriga. Dina uppgifter är säkra hos oss. Vi på engelbert strauss förbinder oss att skydda dina uppgifter, dvs. personliga data lämnas inte ut eller säljs till obehöriga.

  10. Hur fungerar en beställning?
    • Till önskad artikel:
      Här kan du välja bland nästan 30 000 artiklar. I fältet ovan, under menyvalet "Produkter" hittar du vårt aktuella sortiment, listat efter huvudrubriker. När du går med musen över menyvalet, öppnas ett fönster med huvudrubrikerna. Om du stannar musen på önskad rubrik, öppnas till höger ett fönster med alla under- och detaljrubriker. Klicka en gång på resp. rubriker för att gå till önskade produkter. När du har valt en av produkterna genom att klicka på den kan du lägga in den i kundvagnen på produktdetaljsidan med uppgift om kvantitet, färger och ev. storlekar.
    • Beställa:
      Om du vill beställa, klickar du på "LÄGG I KUNDVAGNEN". Om du vill titta på vad som finns i kundvagnen, går till uppåt till höger till kundvagnssymbolen och klickar på "Visa kundvagnen". Du får då en översikt över den aktuella kundvagnen. Här kan du förse dina artiklar med din logotyp, ändra kvantitet, ta bort artiklar eller titta på produkterna en gång till.
    • Kontrollera beställningen:
      Om din kundvagn är OK, kan du klicka på "Till beställningen". Sedan bestämmer du om du skall logga in dig och lägga beställningen som inloggad användare, registrera dig som nykund eller fortsätta beställningen utan inloggning. Därefter anger du adressuppgifterna (för inloggade kunder har dessa redan lagts in). Här har du möjlighet att ange en annan leveransadress. I beställningssteg 4 kan du välja önskat betalningssätt, i steg 5 kan du kontrollera beställningen en sista gång. När du har samtyckt till våra allmänna affärsvillkor kan du skicka din beställning via "KÖP NU".
  11. Har min beställning inkommit?

    Du kan se på överföringsbekräftelsen att onlinebeställningen har skickats iväg. Den visas direkt efter att beställningen har skickats iväg. Du får en beställningsbekräftelse via E-Mail direkt när beställningen inkommit till oss.

  12. Kan ev. slutsålda produkter komma tillbaka senare?

    Ja, det är alltid möjligt att en artikel som tidigare var slutsåld i en viss storlek och/eller färg kan återkomma senare. Det lönar sig därför alltid att regelbundet titta in i onlineshopen och kontrollera önskad artikel.

  13. Vilka betalningsmetoder kan jag välja emellan?

    Hos engelbert strauss kan du välja mellan följande möjligheter: kreditkort, directbetalning, Paypal, förskottsbetalning eller faktura. Ytterligare information hittar du här.

  14. Fr.o.m. vilket ordervärde levereras beställningen fraktfritt?

    Fr.o.m. ett ordervärde på 1.000,00 kr (exkl. moms)/1.210,00 kr (inkl. moms).

  15. Kan jag följa min beställning online?

    Som registrerad internet-kund har du möjlighet att följa din beställning och se leveransstatusen. Med ett klick på knappen ”Din beställning och leveransstatus” i inloggningen kan du hämta beställningens paketnummer under detaljer och kontrollera beställningens leveransstatus.

  16. Hur lång tid tar leveransen?

    Vi tar hand om din beställning direkt och skickar den till dig snarast möjligt. Som inloggad internetkund kan du följa din butiksorder och leveransstatus online på kundsidan. Mer information om leveransen får du här.

  17. En del av beställningen har inte levererats. När kommer resterande varor?

    Kontrollera innehållet med hjälp av följesedeln. Så snart artiklarna som saknas inkommit till vårt lager skickar vid ut dem direkt utan kostnad.

  18. Kan jag returnera beställda varor?

    Du kan byta eller skicka tillbaka beställda produkter (specialtillverkning, tekniska produkter som inte längre är i originalförpackning, använda/smutsiga eller tvättade kläder undantaget) inom 30 dagar. Köpekontraktet gäller först efter denna tid. Ytterligare information om bytesrätten hittar du här

  19. Vad gör jag om den levererade varan är defekt eller inte motsvarar mina förväntningar?

    Du kan byta eller skicka tillbaka beställda varor hos engelbert strauss inom 30 dagar. I varje paket finns även en retursedel som utförligt beskriver retur och byte. Om varan är defekt får du genast en ny. Skicka med den komplett ifyllda retursedeln i returpaketet, förse paketet med den bifogade returetiketten och skicka tillbaka båda till:

    engelbert strauss AB
    Maskingatan 6
    274 30 Skurup

    Ytterligare information om bytesrätten hittar du här

  20. Vad ingår inte i bytesrätten?

    Följande ingår inte i bytesrätten/returen:

    • använda, smutsiga och tvättade kläder/skor
    • öppnade förpackningar med tekniska varor (skrivarpatroner, miniräknare osv.)
    • specialtillverkning (varor som försetts med tryck/broderi, arbetskläder-designartiklar osv.)

      Ytterligare information om bytesrätten hittar du här.
  21. Hur kan jag prenumerera på engelbert strauss nyhetsbrev?

    Har du inte fått nyhetsbrevet från engelbert strauss ännu? Då kan du registrera dig idag för vårt kostnadsfria nyhetsbrev och få del av nyheter, kampanjer och erbjudanden! Gå till den gråmarkerade sidfoten i slutet av vår hemsida, som du når nere till höger med hjälp av pilen nedåt. Under rubriken "Service" hittar du punkten Nyhetsbrev. Klicka på den en gång och sedan kan du lägga in ditt namn, bransch och e-postadress. Då får du alltid tillgång till senaste nytt. Givetvis kan du också ändra befintlig e-postadress här, eller när som helst avbeställa nyhetsbrevet om du så önskar.

  22. Hur hittar jag rätt storlek?

    För att du ska må bra i dina nya kläder och hitta rätt storlek har vi skapat knappen ”Storlekstabell” för varje produkt. När knappen trycks öppnas engelbert strauss storlekstabellen i ett separat fönster.

  23. Vad är special-shoppar?

    ”Special-shoppar” visar sortimentet från engelbert strauss sorterat efter yrken, märken och teman. Här får du ett individuellt produktsortiment för ditt yrke eller för speciella krav t.ex. ”Funktionskläder” och ”Stora storlekar”.

  24. Var hittar jag tekniska datablad?

    I vår onlineshop finns datablad (med viktig information och uppgifter) för tekniska apparater samt artiklar med känsliga innehållsämnen. Klicka på knappen ”Datablad” på produktsidan och du får all viktig information om och tekniska data för artikeln.

  25. Vad menar man med funktionskläder?

    Med ”Funktionskläder” menar man kläder som tack vare deras egenskaper skyddar mot väder och vind, värme och/eller kyla samt transporterar bort fukt. Funktionskläder är oftast av blandat eller syntetiska material, eftersom bomull inte är lämpligt för ”lager-på-lagerprincipen” då den inte transporterar bort fukt. I specialaffärerna under temat ”Funktionskläder” hittar du våra produkter sorterade efter basskikt, isoleringsskikt, värmeskikt och väderskyddsskikt. Lager-på-lagerprincipen: Funktionella kläder bör bäras i lager på lager. Flera tunna lager på varandra värmer bättre än tjockare kläder, eftersom det då bildas små luftkuddar som är en sorts värmedepåer. De till varandra anpassade klädlagren håller dig varm och torr när det är kallt.

  26. Vilka artiklar kan förses med tryck/broderi?

    Alla produkter som har denna logotyp kan förses med ett reklamtryck.

  27. Hur fungerar logotypservicen?

    Lägg produkterna med symbolen "tryck och broderi" ("t-shirtssymbolen") i kundvagnen. I den gråmarkerade rutan med t-shirtssymbolen kan du markera de hittade produkterna med ett kryss för förädling. Här hittar du mer information om förädlingen, och du kan också ladda upp önskad logotyp direkt. När din beställning har kommit in, blir du kontaktad av en rådgivare från vår tryck- och broderiavdelning, för att realisera dina önskemål och tankar. Mer information om logotypservicen hittar du här.

    Observera att inga individuella reklamtryckskostnader kan beräknas eller listas vid en internet-beställning.